Dam

13.20 Uppvärmning

13.50 Sista peppen

14.00 Matchstart
Lindsdals IF - Nättraby GoIF 0-5 (0-1)
2019-10-05 18:11

I den sista omgången kom Nättraby till Lindsdal för att försöka vinna serien och ta klivet upp till Division 1. Men då krävs en vinst över Lindsdal och att Emmaboda förlorar mot Rödsle. Vinner Lindsdal kan man fortfarande gå om Näsum i tabellen, men det blev ingen bra start på matchen och Nättraby tog kommandot direkt.
– Vi öppnar lite darrigt och de hade tre frilägen innan vi kom in i det. Sen känns det som vi har bra koll och vi hade också något friläge. Där är matchen jämn men sen går vi bort oss lite igen och då gör de 1-0. Ändå en bra första halvlek, säger tränare Johan Ewaldh.
I andra halvlek måste Lindsdal försöka lite mer framåt för att få till en kvittering, men Nättraby får in 2-0 en bit in i andra halvlek.
– Där försöker vi så gott vi kan, fortsätta som i första fast vi ville skapa något framåt då vi låg under. Men det känns som att vi inte orkar och inte vågar ta initiativet att gå framåt. Så efter en timme tröttnar vi och då gör de 2-0 och sen rinner det iväg lite. De första 60 minuterna är vi bra med, sen orkar vi inte hela vägen och gör lite småmisstag som drabbar oss hårt. Det är det som gör att det blir 5-0 och de hade mycket att spela för, säger Johan.
Ett extra plus till Heidi Ruth som spelade sin sista match för Lindsdal och som har varit väldigt viktig under höstsäsongen.

Rödsle hade en 4-1 ledning mot Emmaboda som lyckades reducera två gånger om i slutet av matchen, men Rödsle vann ändå matchen med 4-3. Det innebär att Nättraby vinner serien och är tillbaka i Division 1 efter blivit nedflyttade säsongen innan.
För Lindsdal väntar fortsatt spel i Division 2 efter man slutat på en tiondeplats i tabellen.
Hur vill du sammanfatta säsongen?
– Mycket upp och ner är väl första känslan. Vi är riktigt bra när vi tränar och då ser det bra ut, svårt att få ut det under många av matcherna. Men vissa av matcherna är vi väldigt bra. Det är självförtroendet som sviker oss, hade vi haft det med oss hade vi kommit högre upp i tabellen, säger Johan.

Flest gjorda mål
Emilia Florén 6 mål