Glömminge-Algutsrums IF

Matchstart:tor 20 juni, 19:00
Plats:Lindsdals IP
Samling:17:30, Fjölebro/Lindsdals IP
Aktivitetsinfo: Kl. 17.30 matchgenomgång i samlingsrummet uppe.

Ombyte och förberedelse fram till kl 18.20

Uppvärmning fram till kl. 18.50

Matchstart kl. 19.00
Lindsdals IF - Glömminge-Algutsrums IF 4-0 (1-0)
2019-06-22 13:01
Emil Johansson, som stod för 3 assist och en fin offensiv insats

I torsdags tog Lindsdal sin andra seger på de tre senaste matcherna, då Glömminge-Algutsrum besegrades med hela 4-0 på Fjölebro. Målskyttar för Lindsdal blev Arvin Nabi och Kujtim Shkreta, där Kujtim stod för ett hat-trick. Tränare Martin Edman säger att det var väldigt mycket positiva känslor som skapades under matchens gång.

- Vi är väldigt kliniska idag första 45, och det lägger grunden för de ytor vi får i andra halvlek som leder till det fina resultatet, säger Martin.

Ännu en derbyseger för LIF som tidigare tagit segrar mot både Pukeberg och Nybro den här säsongen. Nu var det Glömminge-Algutsrum som blev ett nummer för litet då Lindsdal var påkopplade redan från start. Tränare Martin Edman tycker att hela laget gjorde en gedigen insats, och att den stora framgången var att de hela tiden trodde på sitt eget spel utan att det blev en längre period av stress.

- En liten sekvens av stress kommer i början av andra halvlek när de flyttar upp positionerna, så då fick jag skrika på dem lite. Men vår mittback Herman (Sillerström) styrde backlinjen och var oerhört tydlig i sin kommunikation, han agerade verkligen med pondus. Förutom det så hade han även en ny backkollega bredvid sig som han styrde perfekt. Kommunikationen med de centrala mittfältarna gjorde också att vi inte blev för låga. Därför blev stressperioden bara tre-fyra minuter, och det är okej.

Trots att Glömminge är ett fysiskt lag som är starka på fasta situationer, samt har långa inkastare, så skötte LIF de fasta situationerna utmärkt. Tidigare har Lindsdal haft problem med att försvara fasta men tränare Edman berättar att Glömminge inte skapade någonting på sina fasta. Försvarsspelet är något han var väldigt stolt över i matchen.

Det finns många spelare som tränare Edman vill ge extra plus till förutom sin backgeneral Herman. Kujtim Shkreta som gör tre mål, Emil Johansson som gör tre assist och är väldigt bra offensivt. Nyförvärvet Edvin Swalling som inte har ett felpass på hela matchen och Andréas Lundqvist som gör ett jättejobb då han ”städar upp” centralt. Även Oliver Nielsen gjorde ett jättejobb.

- Jag tycker i det stora hela dock att hela laget ska ha plus idag. Det är så himla kul att de äntligen får se att vårt spel lönar sig så länge man tror på det hela matchen. Processen är att alla vet vad vi ska göra och det här unga laget mognar mer och mer för varje vecka som går, säger en nöjd och målmedveten coach Edman.

Nu vänder serien, så Lindsdals nästa match är på tisdag den 25 juni mot Växjö Norra, som det blev förlust mot med 3-0 i april. Den här gången hoppas vi på bättre resultat!

Robin Vramsjö