Saxemara IF
Saxemara IF3 - 0Lindsdals IF

Matchstart:lör 11 maj, 14:00
Plats:Hejan Saxemara
Aktivitetsinfo: Samling Fjölebro kl. 10.20. Packa ihop era saker och lasta in i bussen. Bussen avgår kl. 10.30. Vi stannar på vägen för att äta. Matchstart kl. 14.00.
Saxemara IF - Lindsdals IF 3-0 (1-0)
2019-05-12 00:07

I lördags eftermiddag slutade matchen mellan Saxemara och Lindsdal 3-0. Hampus Olsson, André Ekstrand och Petter Palmqvist Otfors gjorde alla var sitt mål för hemmalaget. Det var LIF:s tredje förlust på de fyra senaste matcherna och det ser, som så ofta tidigare, väldigt bra ut till en början. Tränare Martin Edman förklarar:

- Man känner tomhet och frustration just nu. Vi spelar klockrent i 30 minuter, skapar hur mycket lägen som helst men bolljäkeln vill bara inte in. Man fick en känsla till en början att det här bara inte kunde gå fel och ändå slutar det som det gör, det är oerhört tungt.

Efter ett massivt spelövertag från LIF och nästan bara långbollar från Saxemara så var det ändå hemmalaget som tog ledningen i den 32:a minuten efter ett långt inkast.

- De var vassa på fasta situationer, och har en kille som kastar inkast som kan mäta sig med Rasmus Elms. Vi släpper in två exakt likadana mål på det idag vid bortre stolpen och vi borde ha lärt oss hantera det efter det första, säger tränare Edman.

I andra halvlek gjorde Saxemara 2 mål till, Lindsdal pressade på men lämnade trots det planen mållösa vid slutsignalen. Coach Edman menar att det berodde mycket på att det transporterades mycket mer boll än vad det spelades boll, samt att de i egna bollinnehavet söker upp motståndarna snarare än att motståndarna ska behöva söka upp dem. Något som han säger sig vara rent utav allergisk mot att se.

Han kommer att vara tydlig med en speciell sak gentemot laget på veckans träningar.

- Ingen kommer att vara given i en startelva längre. Det är viktigt nu att alla spelare ska känna konkurrensen på träning och visa att man är bäst på sin position för att få spela från start. Träningarna har alltid varit bra men det kan krypa in en bekvämlighet hos startspelare, då jag gärna har velat hålla startelvan ganska kontinuerlig tidigare. Men nu är jag som sagt tydlig med att ingen är given längre.

Ett återkommande negativt mönster som uppstått för Lindsdal är att man inte riktigt lyckas luckra upp lag som ställer sig lågt på egen planhalva och försvarar.

- Jag vet ju vad det här laget kan prestera och det gäller bara att lösa problemet med att öppna upp lag som parkerar bussen, det har blivit ett återkommande problem för oss att inte få in bollen då. Jag har dock tankar kring hur vi kan lösa det och det är något jag kommer ta med killarna omgående.

Nästa helg är det spelledigt för LIF, men helgen efter det väntar ett hemmamöte med nuvarande serieledarna Sölvesborg.

Robin Vramsjö