Sölvesborgs GoIF

Matchstart:lör 25 maj, 15:00
Plats:Lindsdals IP
Samling:13:30, Fjölebro, samlingsrummet uppe
Aktivitetsinfo: Fokusområden inför lördagens match: Egenansvar, moral, tempo, tron på oss, och på vår spelmodell oavsett yttre faktorer.  Mao tålamod och lugn:)
Matchgenomgång kl. 13.30
Matchstart kl. 15.00
Lindsdals IF - Sölvesborgs GoIF 4-4 (1-4)
2019-05-26 11:36
Tremålsskytten Arvin Nabi
I en målrik och sprudlande match på Fjölebro på lördagseftermiddagen, gjorde båda lagen fyra mål vardera i en match som tillslut slutade oavgjort. Detta efter att LIF legat under med hela 4-1 i paus. Lindsdals målskyttar blev Oliver Nielsen och Arvin Nabi, där den sistnämnde stod för ett hat-trick som fullbordades efter att han gjorde matchens två sista mål i den 88:e respektive 89:e minuten. Gustaf Lindroth, Samir Blekic och Robin Persson (2), gjorde målen för Sölvesborg.

I den första halvleken spelade LIF oerhört bra fotboll berättar tränare Martin Edman, men det var Sölvesborg som hade siktet inställt och gjorde fyra väldigt vackra mål.

- Vi hade riktigt bra spel i första halvlek, men Sölvesborg stack upp och gjorde fyra mål på kanske sex målchanser, där alla mål var väldigt snygga. I en ”vanlig” match går kanske ett av de skotten in i mål. Men hatten av för dem för att de var så kliniska.

Lagen gick till pausvila med 1-4 på resultattavlan, och tränare Edman behövde göra vissa ändringar spelmässigt.

- Jag ändrade om så att vi skulle ha en lägre utgång i vår press, och på så sätt locka upp Sölvesborg högre upp i planen. Det gav också resultat då vi spelar fantastiskt fin fotboll. Vi följer spelmodellen och tro på oss själva på helt rätt sätt, lagmoralen är utomordentligt bra. Även bolltransporterna som vi pratat mycket om inom laget försvann i andra halvlek och vi spelade ett snabbare spel, vi ställde frågor till deras lag konstant och sista 15 gick de på knäna. Det snabba spelet behövdes verkligen också då vi hade kladdat lite för mycket på bollen och därmed tappat den ibland i första halvlek.

Det är upphämtningar som denna som visar på att det spelet som LIF spelar fungerar i slutändan, och att det bara gäller att tro på spelidén in i det sista. Något som spelarna verkligen gjorde i lördagens match.

- Vi vet vad vi kan och vi tror på varandra hela tiden, vi har fått detta att gro nu och det känns som att hela idén börjar sitta nu hos alla. Oavsett vad som händer fortsätter vi lira, det vi gör är lyckat och det här är ett kvitto på det.

Något som tränare Edman var väldigt nöjd med i anfallsspelet, förutom själva helhetsbilden, var att spelarna fick in bollen i straffområdet tidigare och är heta därinne.

- Vi var hyperfarliga i boxen, det slogs tidiga inlägg och vi var livsfarliga därinne. Även andrabollarna vann vi ifall bollen rensades ut i ytan utanför straffområdet. Vi trycker ner Sölvesborg och får avslut på våra anfall, något som har varit ett problem i vissa matcher. Sen hamnade vi alltid rätt i positionerna och ställde oss på rätt sida när bollen varit död, alla tog sitt ansvar. Det ledde till att Sölvesborg fick oerhört svårt att spela mot oss i andra.

Coach Edman vill även ge extra beröm till Elias Ehlin som klev in och gjorde det jättebra i sin första match från start. Även Oliver Nielsen gjorde en väldigt fin insats.

Nästa match för Lindsdal är borta mot Hörvikens IF på lördagen den 1 juni.

Robin Vramsjö