Jönköpings BK

Plats:Fjölebro IP 1, Lindsdal
Bragden på Fjölebro och finalklart i Toyota Cup
2022-08-31 18:19

Vem minns inte Sveriges vändning mot Finland i hockey-VM 2003, där man hämtade upp ett 1-5 till seger med 6-5.

Eller VM-kvalmatchen i fotbollen mellan Tyskland och Sverige 2012. Underläge med 4-0 en bit in i andra halvlek för Sverige och som slutade 4-4. Kallad för "Bragden i Berlin"

Något liknande fick vi som var på Fjölebro upplev under tisdagskvällen.

Semifinalen i Toyota Cup - Smålandscupen mellan Lindsdals IF och Jönköpings BK blev en match som kan gå till historien under namnet "Bragden på Fjölebro".

Gästerna från Jönköping gick fram till en 2-0 ledning redan efter sju minuters spel och hade i halvtid ledningen med 4-1.

Men med ett bra snack i halvtidsvilan kom LIFFEN ut till andra halvlek för att göra allt i sin makt för att vända på matchen.

Och likt våra ishockey- och fotbollslandslag lyckades Lindsdal vända på steken och vinna matchen med 5-4 under ordinarie speltid.

Segermålet innickat av Hugo Lilja på Andreas Lundqvist hörnspark i den 90:e minuten och "Bragden på Fjölebro" var ett faktrum. Målet var Hugo Lilja andra för matchen. Övriga mål gjordes av Lukas Quist, två straffmål och Ludvig Heden.

I finalen väntar segraren i den andra semifinalen som spelas mellan Huskvarna FF och Oskarshamns AIK.